Reklam Yönetimi Nedir?

Reklam yönetimi, reklam veya pazarlama stratejisi anlamına gelir. Reklam yönetimi, reklam verenlerin pazarlama işlemlerinin profesyonellerce yönetilmesini ifade eder. Özellikle internet ortamında çok fazla pazarlama aracı bulunduğundan, reklam veren bu alanda uzman değilse, verimsiz ve maliyetli reklamlar yapacağından, reklam yönetimi uzmanları ile çalışma sistemini benimser. Reklam yönetimi dahilinde, ücretli reklamlar ana kalem iken ürün, hizmet ve sitelerin diğer platformlarda tanıtılması ve SEO uygulamaları kimi firmalarca verilen hizmetler arasındadır.

reklam-yonetimi

Reklam Politikaları Geliştirme

Reklamcılık oldukça karmaşık ve uzmanlık gerektiren bir iştir. Modern reklamcılık ise sadece geleneksel araçların kullanımını değil dijital araçların da kullanılmasını gerektirir. Hatta günümüzde reklamcılığın genel olarak bu alana kaydığını söylemek doğru olacaktır. Bu nedenle reklam politikalarının geliştirilmesi noktasında her iki alana da hakim uzmanlara ihtiyaç olmaktadır. Özellikle web teknolojileri boyutunda reklam yönetimi çok ciddi bir olgudur ve reklam veren amatör biçimde verimli reklam yayınlamayı başaramayabilir.

Reklam yönetimi hizmetleri veren firmalar; web, basılı medya, görsel medya ve diğer kanalları uygun şekilde yönetebilecek uzmanların yer aldığı firmalardır. Web reklamlarının çağımızda hemen her sektörde toplam reklam giderlerinin %80’ine yakınını kapsıyor olması nedeniyle, modern reklam yönetimi şirketleri, daha çok bu alanda uzmandır. Ücretli reklam yayınlama, arama motoru optimizasyonu ve sosyal medya pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi, reklam yönetimi hizmetinin temelini oluşturur.

Adwords Yönetimi

Adwords, Google tarafından sunulan genel bir reklam ağıdır. Görüntülü ve yazılı reklam verilebilen sistem tıklama başı fiyat teklifi sistemi ile çalışır. Bu sistem üzerinde reklam verenler, kimi zaman ciddi maliyetlerle yeterince verim elde edemezken, reklam yönetimi şirketleri ile çalışanlar, bütçelerini profesyonel biçimde optimize edebilir ve daha düşük bütçelerle reklam verebilir. Adwords sürekli izlenmesi ve ayarlarının doğru yapılması gereken bir ortamdır. Buradaki temel niteliklerden anlık izlemeye kadar tüm fonksiyonların idare edilmesi, özellikle belli bir hacmin üzerinde reklam verenler için oldukça zordur. Sonuç olarak pek çok reklam veren, reklam yönetimi hizmetini alır.

reklam-yonetimi

İyi veya Kötü Reklam

Reklamın iyisi kötü olmaz tezi günümüzde tamamen yok olmuş bir iddiadır. Elbette firmanızı veya markanızı en nitelikli reklam ürünleri ile tanıtmanız uzun vadeli imajınız açısından büyük öneme sahiptir. Bu sebeple herhangi bir reklam yerine, nitelikli reklam ürünlerine yönelmenizde büyük fayda vardır.

Sosyal Medya ve SEO

Sosyal medya platformlarının hemen hepsi, ücretli reklam verebildiğiniz alanlardır. Buradaki reklamlarınızın optimizasyonu da yine Adwords’de olduğu gibi uzmanlık gerektirir. Ayrıca kimi firmalar bu ortamlarda ücretsiz reklam yapabilmenizi de sağlar. Hemen her internet kullanıcısının en az bir sosyal medya platformunda etkin olduğunu varsaydığımızda, bu zeminlerde milyarlar insana erişebilme olanağı olduğunu görebiliriz. Zaten, sosyal medya şirketlerinin maliyetlerini karşılayabilmeleri de bu şekilde mümkün olur. Reklam verenler, bu zeminlerde tanıtım yaparak, ürün ve hizmetlerini daha geniş kitlelere duyurmak ve sürüm artırmak ister ve dolaysıyla bu zeminlere para öderler. Tabii bu işlemin profesyonelce yapılması gerekir.

Reklam yönetimi olarak değerlendirilmeyen, ancak bedava reklam prosedürü tanımlanan alanlardan bir tanesi ise SEO’dur. Sitenizin SEO sistematiği ne kadar iyiyse, yani arama kelimelerinde ne kadar üst sırada görüntüleniyorsanız, reklam ağlarında skorunuz da o kadar yüksek olur ve reklama harcadığınız para azalır. Sitenizin SEO uyumlu inşa edilmiş olması ve düzenli güncellenmesi SEO prensipleri bakımından büyük öneme sahiptir. Siz de e-ticaret platformunuz için verimli bir SEO altyapısı ve profesyonel reklam yönetimi desteği istiyorsanız, KOBİSİ ile hemen tanışın. Hemen her alanda size uzman desteği veren firma, en uygun maliyetlerle yüksek kar etmenizi sağlamak için çalışıyor.

Google AdWords Hesabı Nasıl Açılır?

Kelime bazlı internet reklamcılığının ilk örneği olan Google AdWords, Google arama sonuçlarında, Google bağlı platformlarında ve Google Adsense ağına bağlı yüz binlerce internet sitesinde anahtar kelime bazlı, metin ve görsel reklam yapılabilen platformdur. Belirlenen anahtar kelimeler ile görüntülü reklam ağlarında, arama sonuçlarında veya belirlenecek özel platformlarda reklam verilmesi mümkün olan sistemde açık artırma sistemi söz konusudur. Sınırlı sayıda ayrılan reklam alanında görüntülenme olasılığı verilen birim fiyat teklifine bağlı olarak değişir.

google-adwords

Dünyanın en etkili ve en çok kullanılan reklam ağı olarak tanımlanan bu platform, Google gelirlerinin çok büyük kısmını oluşturur. Bir internet sitesini, internet sitesi içerisindeki herhangi bir ürünü veya herhangi bir dijital platformu tanıtmak için Google AdWords kullanabilir, dakikalar içerisinde oluşturacağınız hesabınızla hemen yayın yapmaya başlayabilirsiniz. Tabii reklam yapabilmek için bir siteye sahip olmanız gerekir, Adwords reklamları, kullanıcıları bağlı internet sitelerine yönlendirir. Bir bağlantı olmaksızın Adwords reklamı yapabilmek mümkün olmadığı gibi mantıklı da değildir. Zira reklam dinamik olarak görüntülenecek ve kullanıcı tıklamadığı sürece pek bir etkisi olmayacaktır.

Adwords Hesabı Nasıl Açılır?

Google AdWords hesabı açmak için herhangi bir ön koşul söz konusu değildir. Öncelikle bir Google, yani Gmail hesabı alır ve Adwords platformunda oturum açarsınız. Fakat işlerin bundan sonraki kısmı bu kadar basit değildir. Google AdWords reklamlarının yönetilmesi oldukça zor bir işlemdir ki, düşük bütçelerle yapılan işlemler, bu alanda deneyiminiz yoksa başarılı sonuçlar üretmeyebilir. Orta vadede ciddi maliyetlere rağmen düşük verim elde etmeniz de söz konusu olmaktadır. Bu sebeple, Google AdWords platformu deneyiminiz yoksa bunu reklam yönetim firmalarına devretmeniz daha doğru olabilir. Yine de reklamlarınızı kendiniz yönetmek isterseniz, şu adımları takip etmeniz gerekecektir.

Google AdWords Reklam Yayınlama

Öncelikle bir Google AdWords reklam kampanyası oluşturup, kampanya özelliklerini tanımlamanız gerekir. Bütçeniz, hedef kitleniz, ödeme bilgileriniz vb. bilgiler burada tanımlanır. Bu kısma, yapacağınız her reklamın ayarlarının yapıldığı kısım denebilir.

Bu aşamadan sonra, açtığınız kampanya içerisinde reklamlarınızı oluşturmanız gerekecektir. Oluşturacağınız reklamların kendine ait bütçe sınırları olabileceği gibi, her anahtar kelime için maksimum ve minimum tıklama başı ücretler seçebilirsiniz. Reklamın mobil veya masa üstü cihazlarda kullanılabilirliğini de buradan yönetebilirsiniz ve hesabınıza bakiye yükleyerek reklamı çalıştırmaya başlayabilirsiniz.

Google AdWords Politikaları

Google AdWords, her reklamı yapmanıza izin vermez. Lokal olarak çalışan oldukça geniş bir ekibe sahip olan Adwords, her reklamı tek tek inceler ve bundan sonra onay verir. Yasak kelimeler, yasak ürün ve hizmetlerin Google AdWords platformunda tanıtımı yapılmaz. Bunun için Google tarafından yayınlanan reklam politikaları belgesini okumanız gereklidir.

Doğru biçimde planlayacağınız, politikalara uygun reklamlar birkaç saat içerisinde etkin hale gelecektir. Ancak buradan alacağınız tıklamaların sitenizin SEO değerlerine etkisi yoktur ve sağlıklı bir seo altyapısına sahip olmayan siteniz ömür boyunca kullanıcıları ücretsiz arama ağından değil, Google AdWords gibi ücretli alanlardan çekecektir. Siz en iyisi KOBİSİ üyesi olarak sitenizin arama sonuçlarında olabildiğince yukarılarda yer almasını sağlayın, tabii dilerseniz KOBİSİ destek ekibinden diğer detaylar hakkında bilgi de alabilirsiniz.

Google Adwords Nedir?

Web sitelerinin, görüntülü veya kelime bazlı reklamlarının yapıldığı dünyanın en geniş reklam ağına Google Adwords denilmektedir. Sitenizin linki ile dilediğiniz bütçeyi ayırıp, istediğiniz şekilde reklam yapabilir ve potansiyel müşterilerinize kolayca ulaşabilirsiniz. Modern zamanların en efektif tanıtım aracı olarak kabul edilen Google Adwords, hali hazırda mutlak hakimiyete sahip reklam aracıdır.

Google, Youtube ve Google reklamlarını kabul eden sitelerde reklamlarınız bu sistem ile yayımlanır. Web siteleri, ücretsiz arama ağının yanı sıra ihtiyaç duydukları potansiyeli elde edebilmek için çeşitli platformlarda reklam verirler. Günümüzde konvansiyonel reklam araçlarının neredeyse tamamı ortadan kalkmış durumda olduğundan, reklamcılıkta online kanalların kullanılması, en azından web siteleri için zorunludur. Tabii Google Adwords dışında reklam ağları da söz konusudur ancak, Google’ın sektörün %90 kadarına hakim olduğu hesaba katıldığında neden öncelikli tercih sebebi olduğu kolayca anlaşılabilmektedir.

adwords

Adwords’e Nasıl Reklam Verilir?

Google Adwords üzerinde reklam verebilmek için hiçbir koşul yoktur. Herhangi bir gmail hesabı ile Adwords hesabı açabilir ve ilk kampanyanızı hemen oluşturabilirsiniz. Adwords üzerinde Görüntülü veya metin bazlı reklam verebilirsiniz. Bu reklamların arama sonuçlarında, Google partner sitelerinde veya video sitelerinde görüntülenmesini tercih edebilir, belirleyeceğiniz reklam bütçesine göre farklı görüntüleme sayıları elde edebilirsiniz.

adwords

Arama sonuçlarında, özel reklam alanlarında görüntülenmek isterseniz, reklam kampanyanızı bu parametre ile açıp, görüntülenmek istediğiniz anahtar kelimeleri seçmeniz gerekmektedir. Tabii anahtar kelimelerinizin arama sonuçlarında sizi göstermesi için bazı ayarları yapmanız gerekir. Örneğin, her anahtar kelime için bir fiyat belirlemeniz gerekir ki, rakiplerinizin belirlediği rakamdan daha düşük bir fiyat belirlemeniz durumunda sizin görüntülenme sıklığınız azalacaktır. Yani Adwords aslında bir açık artırma sistemi ile çalışır. İlgili konumlara en yüksek teklifi verenlerin konuşlandırılması söz konusudur.

Benzeri bir durum görüntülü reklam ağı için de söz konusudur. Reklamınızın yayınlanmasını istediğiniz platformda ne kadar görüntüleneceği, görüntüleneceği saat ve görüntüleme sıklığı gibi parametrelerin tamamı bütçenizle doğru orantılıdır. Yeni başlayanların özellikle Adwords uzmanları ile çalışmaları, bütçelerini daha doğru kullanmaları için faydalı olacaktır.

Google, Adwords’de reklamı yayınlanan firmaya ücretsiz arama motoru ağında öncelik tanımaz. Arama ağındaki SEO parametreleri tamamen başka standartlara sahiptir ve Adwords ile ilişkili değildir. Bu nedenle bir e-ticaret sitesi sahibi olmak için Kobisi sistemini tercih etmeniz, sizi ücretsiz arama ağında zirveye taşıyacaktır.

Adwords Reklam Fiyatları

Google Adwords, tek bir fiyatla sabit reklam yapılan bir platform değildir. Her anahtar kelimenin rakiplere bağlı olarak sahip olduğu farklı fiyat seviyeleri söz konusu olduğu gibi, siteler için sistemin tayin ettiği rank değerlerine göre de bazı fiyatlamalar söz konusu olabilmektedir. Anahtar kelime rekabetine bağlı olarak farklı fiyatların ortaya çıktığı sistemin bütçeleme ve yayınlama hızı gibi standartları reklam veren tarafından ayarlanır.

Cost Per Mille (CPM) Nedir?

Cost Per Mille (CPM), bin gösterim başına maliyet anlamına gelen bir dijital pazarlama terimidir. Bir web sitesinin, ziyaretçisi tarafından bir reklamı tıklama zorunluluğunun bulunmadığı pazarlama modelidir. CPM’in bir diğer ifade biçimi BGBM‘dir. BGBM modeline aşina olanlar bazen yanlışlıkla “BGBM” de “M” nin “milyon” anlamına geldiğini düşünürken, gerçekte “M” Roma sayılarındaki “bin” (1000)  rakamını sembolize etmektedir. Dolayısıyla “BGBM” kelimenin tam anlamıyla “Bin gösterim başına maliyet” anlamına gelir.

Reklam verirken CPM’i 1 TL’den anlaşmışsanız, verdiğiniz reklamın 1.000 kez gösterimi karşısında 1 TL ödeyeceksiniz demektir. Şu an Türkiye’de internet reklamcılığı kullanan bir çok web sitesi CPM modelini etkin olarak kullanmaktadır.

cpm-cost-per-mille-nedir?

CPM’in Diğer Reklam Modellerinden Farkı Nedir?

Edinme başına maliyet (EBM) ve tıklama başı maliyetin (CPC) yanı sıra CPM (Gösterim Başına Maliyet), seçilen çevrimiçi pazarlama modelinin karlılığını ve maliyet etkinliğini analiz etmenin en iyi yoludur. Radyo, televizyon veya basılı medya gibi analiz edilen ve tahmini dinleme, görüntüleme ve okur kitlesi bazında satılan diğer medya kaynaklarını sağlayan reklam verenler için geri dönüşü en takip edilebilir çevrimiçi pazarlama modelidir.

CPM, CPC ve CPA Modellerinin Farklılıkları Nelerdir?

TBM veya tıklama başına maliyet modelinde, reklam verenler yalnızca izleyicinin reklamı tıklaması durumunda ödeme yaparlar. Çoğunlukla TBM, çok özel bir ürünün niş pazarına tanıtımı için kullanılır. Benzer şekilde EBM veya edinme başı maliyet modelinde, reklam verenler yalnızca izleyicinin reklama doğrudan izlenebilen bir ürünü veya hizmeti satın aldığında ödeme yapılır. Yüksek tıklama oranına sahip olmak, izleyicinin ürününüzü veya hizmetinizi satın almasını sağlamak amacıyla EBM ve TBM için önemli bir faktördür.

CPM’de tıklama oranı CPC ve CPA’ya göre biraz farklı bir öneme sahiptir. Marka bilinci ve doğrudan mesaj vermek, bin gösterim başına maliyetli reklam kampanyalarının temel hedefidir. Ziyaretçiler reklamı tıklamasa da yüksek trafik alanındaki web sitelerinde hâlâ etkileniyor ve belirli bir mesajı tanıtıyor. Bin gösterim başına maliyet, web sitesi sahipleri için cazip bir seçenektir. Bununla birlikte, CPM oranları çok düşük olduğundan, reklam verenlerin marka bilinirliğini artırması ve maliyeti etkin bir şekilde belirli bir mesaj göndermek için de idealdir.

CPC (Cost Per Click) Nedir?

CPC veya Cost Per Click, Google AdWords veya Bing Ads gibi platformlarda reklamlarınıza yapılan her bir tıklama için ödediğiniz tutardır. Cost Per Click karşınıza bazı platformlarda PPC yani Pay Per Click olarak da çıkabilir.

Bu model Google Adwords tarafında en çok kullanılan modellerden biridir. Google arama motorunda arama yaptığınızda karşılaştığınız reklamlara Cost Per Click (Tıklama Başı Maliyet) en iyi örnektir.

cpc-reklam-örnegi

Tıklama başı maliyetiniz, kalite puanı, maksimum teklifiniz ve sizinle aynı anahtar kelimeye teklif veren diğer reklam verenlerin sıralaması da dahil olmak olmak üzere çeşitli faktörler tarafından belirlenir.

CPC Değerinizi Nasıl Azaltırsınız?

Her reklam veren ziyaretçi trafiğini arttırmak istediği gibi CPC yani tıklama başı maliyetini de azaltmak ister. Peki bu değeri nasıl azaltabilirsiniz?

Cost Per Click değerinizi sitenizin kalite puanını arttırarak azaltabilirsiniz. Kalite puanı ise aşağıdaki ölçütlerden etkilenir.

  • Tıklama Oranı (TO) : Reklamlarınızın arama sonuçlarında sergilendiğinde ne sıklıkla tıklandığını gösteren bir ölçüttür. Bir kullanıcının anahtar kelimesi ile alakalı olan en ilgi çekici reklamı tıklaması daha olasıdır.
  • Anahtar Kelime Alakalılığı: Teklif verilen anahtar kelime ile alakalı içerik ve alakalı reklam metni içeren reklamlar daha yüksek tıklama oranına ve kalite puanına sahip olurlar.
  • Açılış Sayfası Kalitesi: Açılış sayfanız reklam verilen anahtar kelime ile ilgili olmalı ve kullanıcıya istediğini vermelidir. Kullanıcıya istediğini vermeyen açılış sayfalarında sayfayı terk etme oranı yüksek olacağından kalite puanına negatif etki eder.

CPC ile Reklam Maliyeti Nasıl Hesaplanır?

Tıklama Başı Maliyet ile reklam maliyetinizi hesaplamak için bilmeniz gereken iki şey vardır.

  1. CPC (Tıklama Başı Maliyet)
  2. Tıklama Sayısı

Maliyet = CPC (Tıklama Başına Maliyet) x Tıklama Sayısı

Örnek

  • Verdiğiniz bir reklam için CPC değeri 25 Krş. (0.25 TL)
  • Reklamın tıklanma sayısı 1500

Maliyet = 0.25 x 1500 = 375 TL

Unutmayın ki kalite puanı düşük olan bir siteye sahipseniz her zaman daha fazla Tıklama Başı Maliyetiniz olur!

 

Cost Per Order (CPO) Nedir?

CPO veya Cost Per Order, bir e-ticaret sitesinde belirlenmiş olan ürünlerin reklam üzerinden gelen ziyaretçiler tarafından sipariş verilmesi halinde reklam verene sipariş başına ücretin ödendiği modeldir. Cost Per Order ile firmalar bütçelerini, %100 kazanç sağlayacakları reklam modeline yatırmış olurlar. Sipariş Başı Maliyet ile reklamın gerçek başarısını ölçmek mümkün hale gelir.

Cost Per Order (Sipariş Başı Maliyet), reklam verenler tarafından CPI ve CPC gibi diğer tercih edilen modelere oranla daha az kabul edilen bir reklam modelidir. Peki neden?

Cost Per Order (Sipariş Başı Maliyet) kampanyalarını başarıyla tamamlamak oldukça zordur. Çünkü ziyaretçi sitenizde herhangi bir reklama kolaylıkla tıklayabilirken sizin belirlediğiniz şekilde sipariş işlemini gerçekleştirmeyebilir. CPO geliri için ziyaretçinin ürünü sepete eklemesi yeterli olmayıp, satın alma işlemini gerçekleştirmesi de kriter olarak belirlenebilir.

cpo-cost-per-order

CPO Rakamlarına Dayanarak Alınabilecek Kararlar Nelerdir?

Sipariş başı maliyet (CPO) rakamları belirlenirken bu kararda şirketin birçok bölümü de etkili olmaktadır.

  1. Ürünleri bir araya getiren ya da sevk edilmeye hazır hale getiren çalışanlara ne kadar ödenecek?
  2. Ürün üretimi için hangi ekipmanlar kullanılmalı ve satın alınmalıdır?
  3. Nakliye yöntemleri neler olmalıdır?
  4. Ürün fiyatı nedir?
  5. Pazarlama türleri neler olmalıdır?

Soruları yanıtlanırken Sipariş Başı Maliyet (Cost Per Order) etkilenmektedir.

CPO Reklam Maliyeti Nasıl Hesaplanır?

Cost Per Order ile reklam maliyetinizi hesaplamak için bilmeniz gereken iki şey vardır.

  1. Pazarlama Giderleri
  2. Sipariş Sayısı

Maliyet = Pazarlama Giderleri / Sipariş Sayısı

Cost Per Order, düşük bütçeye sahip küçük ve orta ölçekli şirketlerde reklamcılık için fazla harcama riskini azalttığından çok daha önemlidir.