B2C (Business to Customer) Nedir?

B2C yani Business to Customer, firmalar ile son kullanıcılar arasında olan e-ticaret modelidir. Firmalar, ürünlerini bir çok mağazanın satış yaptığı online alışveriş portallarında ya da sanal mağazalarında satışa sunarlar. Tüketiciler de ürünleri sitelerde bularak online sipariş verirler ve ödeme yaparlar. Bu şekilde doğrudan firma ile tüketici arasında online yada offline satım gerçekleşir. (www.hepsiburada.com vb.)

b2c-business-to-customer

Business to Customer e- ticaret modelinde, tüketiciler şahıs olabilirken perakendeci bir kanal da olabilmektedir. Ancak müşteriler şirket olduğunda Business to Business (B2B), şahıs olduğunda Business to Customer (B2C) terimi kullanılmaktadır.

B2B ve B2C Arasındaki Farklar Nelerdir?

  1. B2B firmadan firmaya gerçekleştirilen pazarlamadır ve satın alma işlemi sırasında duygular işin içine katılmamaktadır.
  2. B2C e-ticaret modelinde müşteriler ürünün kendilerine sağlayacağı avantajlara dikkat ederken, B2B modelinde müşteriler ürünün ne kadar tasarruf edeceğine dikkat eder.
  3. B2C modelinde gerçekleşen süreç kısa ve basitken, B2B modelinde gerçekleşen süreç karmaşık ve uzundur.
  4. B2C modelinde pazarlama yapmak için reklamlar ve sosyal medya platformları kullanılırken, B2B modelinde markalar müşterilerine destek olarak farkındalık oluştururlar.

Business to Customer e-ticaret modelinde beş iş modeli bulunmaktadır;

  • Doğrudan Satıcılar: Tüketicilerin ürün satın aldığı çevrimiçi perakende sitelerdir.
  • Online Aracılar: Üreticileri ve tüketicileri bir araya getiren modeldir. Seyahat siteleri, sanat ve zaanat perakendecisi, Etsy vb.
  • Reklam Tabanlı: Site trafiğini kullanarak reklamlar ile ürün ve hizmetin satıldığı modeldir.
  • Toplum Tabanlı: Reklam verenlerin doğrudan site kullanıcılarına, pazarlamaya yardımcı olmak amacıyla ortak çıkarlar etrafında oluşturulmuş çevrimiçi toplulukları kullanan modeldir.
  • Ücret Tabanlı: Sınırlı miktarda içerik barındıran ancak çoğunun da ücretli olduğu hizmetler sunan modeldir.

B2C E-Ticaretin Sağladığı Avantajlar Nelerdir?

  • Doğrudan müşteriye ulaşabilme olanağı sağlamaktadır.
  • Yılda 365 gün, 24 saat sipariş alabilme imkanı sağlamaktadır.
  • Farklı kentlerde ve yurtdışındaki pazarlara açılabilme şansı sağlamaktadır.
  • Maliyetleri minimuma indirebilme ve tasarruf avanatajı (personel, araç vb.) sağlamaktadır.
  • Web sitelerinde olan bildirim özelliği ile müşterilerden gelen talep ve isteklere ulaşabilme olanağı sunmaktadır.
  • B2C pazarında VPOS hizmeti ile sipariş ve ödeme sistemi oldukça büyük avantajlar sağlayan bir e-ticaret sistemidir.

VPOS hizmeti;

İnternet üzerinden kredi kartı ile alışveriş yapma olanağı sağlayan oldukça güvenli ve gizlilik mekanizması gelişmiş ödeme mekanizmadır.

 

CPC (Cost Per Click) Nedir?

CPC veya Cost Per Click, Google AdWords veya Bing Ads gibi platformlarda reklamlarınıza yapılan her bir tıklama için ödediğiniz tutardır. Cost Per Click karşınıza bazı platformlarda PPC yani Pay Per Click olarak da çıkabilir.

Bu model Google Adwords tarafında en çok kullanılan modellerden biridir. Google arama motorunda arama yaptığınızda karşılaştığınız reklamlara Cost Per Click (Tıklama Başı Maliyet) en iyi örnektir.

cpc-reklam-örnegi

Tıklama başı maliyetiniz, kalite puanı, maksimum teklifiniz ve sizinle aynı anahtar kelimeye teklif veren diğer reklam verenlerin sıralaması da dahil olmak olmak üzere çeşitli faktörler tarafından belirlenir.

CPC Değerinizi Nasıl Azaltırsınız?

Her reklam veren ziyaretçi trafiğini arttırmak istediği gibi CPC yani tıklama başı maliyetini de azaltmak ister. Peki bu değeri nasıl azaltabilirsiniz?

Cost Per Click değerinizi sitenizin kalite puanını arttırarak azaltabilirsiniz. Kalite puanı ise aşağıdaki ölçütlerden etkilenir.

  • Tıklama Oranı (TO) : Reklamlarınızın arama sonuçlarında sergilendiğinde ne sıklıkla tıklandığını gösteren bir ölçüttür. Bir kullanıcının anahtar kelimesi ile alakalı olan en ilgi çekici reklamı tıklaması daha olasıdır.
  • Anahtar Kelime Alakalılığı: Teklif verilen anahtar kelime ile alakalı içerik ve alakalı reklam metni içeren reklamlar daha yüksek tıklama oranına ve kalite puanına sahip olurlar.
  • Açılış Sayfası Kalitesi: Açılış sayfanız reklam verilen anahtar kelime ile ilgili olmalı ve kullanıcıya istediğini vermelidir. Kullanıcıya istediğini vermeyen açılış sayfalarında sayfayı terk etme oranı yüksek olacağından kalite puanına negatif etki eder.

CPC ile Reklam Maliyeti Nasıl Hesaplanır?

Tıklama Başı Maliyet ile reklam maliyetinizi hesaplamak için bilmeniz gereken iki şey vardır.

  1. CPC (Tıklama Başı Maliyet)
  2. Tıklama Sayısı

Maliyet = CPC (Tıklama Başına Maliyet) x Tıklama Sayısı

Örnek

  • Verdiğiniz bir reklam için CPC değeri 25 Krş. (0.25 TL)
  • Reklamın tıklanma sayısı 1500

Maliyet = 0.25 x 1500 = 375 TL

Unutmayın ki kalite puanı düşük olan bir siteye sahipseniz her zaman daha fazla Tıklama Başı Maliyetiniz olur!

 

Cost Per Order (CPO) Nedir?

CPO veya Cost Per Order, bir e-ticaret sitesinde belirlenmiş olan ürünlerin reklam üzerinden gelen ziyaretçiler tarafından sipariş verilmesi halinde reklam verene sipariş başına ücretin ödendiği modeldir. Cost Per Order ile firmalar bütçelerini, %100 kazanç sağlayacakları reklam modeline yatırmış olurlar. Sipariş Başı Maliyet ile reklamın gerçek başarısını ölçmek mümkün hale gelir.

Cost Per Order (Sipariş Başı Maliyet), reklam verenler tarafından CPI ve CPC gibi diğer tercih edilen modelere oranla daha az kabul edilen bir reklam modelidir. Peki neden?

Cost Per Order (Sipariş Başı Maliyet) kampanyalarını başarıyla tamamlamak oldukça zordur. Çünkü ziyaretçi sitenizde herhangi bir reklama kolaylıkla tıklayabilirken sizin belirlediğiniz şekilde sipariş işlemini gerçekleştirmeyebilir. CPO geliri için ziyaretçinin ürünü sepete eklemesi yeterli olmayıp, satın alma işlemini gerçekleştirmesi de kriter olarak belirlenebilir.

cpo-cost-per-order

CPO Rakamlarına Dayanarak Alınabilecek Kararlar Nelerdir?

Sipariş başı maliyet (CPO) rakamları belirlenirken bu kararda şirketin birçok bölümü de etkili olmaktadır.

  1. Ürünleri bir araya getiren ya da sevk edilmeye hazır hale getiren çalışanlara ne kadar ödenecek?
  2. Ürün üretimi için hangi ekipmanlar kullanılmalı ve satın alınmalıdır?
  3. Nakliye yöntemleri neler olmalıdır?
  4. Ürün fiyatı nedir?
  5. Pazarlama türleri neler olmalıdır?

Soruları yanıtlanırken Sipariş Başı Maliyet (Cost Per Order) etkilenmektedir.

CPO Reklam Maliyeti Nasıl Hesaplanır?

Cost Per Order ile reklam maliyetinizi hesaplamak için bilmeniz gereken iki şey vardır.

  1. Pazarlama Giderleri
  2. Sipariş Sayısı

Maliyet = Pazarlama Giderleri / Sipariş Sayısı

Cost Per Order, düşük bütçeye sahip küçük ve orta ölçekli şirketlerde reklamcılık için fazla harcama riskini azalttığından çok daha önemlidir.